RSS feeds


Zoals de meeste mensen ben ik dol op cityhoppen. Wat er nou precies zo leuk aan is? Het unieke, het nieuwe ontdekken. Zo snel mogelijk de boulevards af, de zijstraatjes in. Warenhuizen? Saaaiii. Wel makkelijk, maar niet avontuurlijk. Wat valt er nou te ontdekken in een warenhuis? Ze zijn praktisch hoor, maar spannend? Neuhhh...

Hetzelfde gevoel bekruipt mij een beetje bij het aanmaken van rss feeds. Reuze handig als je geen zin/tijd hebt om je rijtje favoriete websites af te struinen. Op je verzamelpagina (netvibes) wordt het nieuws wordt panklaar opgediend. Het is net een warenhuis waarvan je zelf bepaalt welke producten/merken je er wilt vinden. Heel praktisch maar ook een beetje saai.

Om in de analogie te blijven: vertrouwen op netvibes betekent dat je de zijstraatjes even laat voor wat ze zijn. Wat wat betreft zijn google alerts spannender. Google zoekt permanent voor mij op sites en blogs waar ik anders nooit zou komen. Vindt google de door mij opgegeven trefwoorden, krijg ik onmiddellijk een melding. Met andere woorden; google alerts pakt juist de zijstraatjes.

En natuurlijk kom je dan uit op een en en verhaal. En netvibes en google meldingen. Gemak dient de mens.

2 reacties:

Marianne zei

Leuk om te lezen, het is zo absoluut geen straf om coach te zijn. Google alerts moet ik eerlijk bekennen had ik mezelf nog niet in verdiept, maar dat ga ik nu doen!

Tim de Haan zei

Je kan je ook laten verassen door de zogenaamde 'verzamelaars'.

Ik ben niet zo'n RSS gebruiker die zich op -tig feeds abonneert. De kracht van relevant nieuws zit 'm in de herhaling.

Gelukkig zijn er op een aantal archief en erfgoedplekken wel van die verzamelaars actief. Op die doorgeefplekken, waar op verschillende plekken het relevante wordt herhaald, kan je weer een RSS-feed plaatsen en blijf je keurig op de hoogte van de selectie die anderen weer hebben gemaakt van relevant nieuws.

Verzamelaars voor mij zijn bijvoorbeeld:

Archiefforum
Delicious getagged onder Archief 2.0
Gedeelde items (via de Google Reader) van Yvette
Zeeuwse Bibliotheek Digitaal

Een reactie posten