Google docs


Oke, ik geef het maar gelijk toe; ik vat niet goed hoe google geld verdient. Webpresentaties over hoe google met gratis of bijna gratis producten een brede basis neerlegt en het merk versterkt, willen er nog wel in bij mij, maar echt grip krijg ik er niet op. Neem nou al die miniadvertenties waar een paar cent per keer op wordt verdiend. Wat voor boekhouding steekt daar dan achter? En wie betaalt de gigantische stroomrekening bij google? Ik heb me wel eens laten vertellen dat de servers van 's werelds grootste zoekmachine net zoveel stroom vreten als middelgrote steden. Hoeveel van die superirritante miniadvertenties moeten daar niet voor worden aangeklikt om dat te kunnen betalen?
Dat soort onuitgesponnen gedachten dwarrelen door mijn hoofd als ik aan de slag ga met google docs. Kort en goed denk ik steeds: hoe kan zo'n fantastisch programma gratis zijn? Het is geweldig om mee te werken. Je zet een presentatie, een rapportje, memo of wat dan ook op, en dan sharen maar. Iedereen die is uitgenodigd, kan er aan meeklussen, waar dan ook ter wereld. Een internetverbinding volstaat. En natuurlijk is er aan de opmaak gedacht. Honderden zo niet duizenden templates liggen klaar voor gebruik. Superhandig.
Zeker voor particulier gebruik is google docs aan te bevelen. Voor bedrijven of overheidsinstellingen weet ik niet of het handig is om er gebruik van te maken, of dat je eigen gezamenlijke online werkruimtes aanlegt. Want niemand die kan beloven dat google niet op een dag de stekker eruit trekt. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het lijkt me wel goed als gebruikers daar rekening mee houden. Iets soortgelijks is immers ook met Geocities gebeurd. Bovendien: wat gebeurt er eigenlijk met alle gegevens die wij massaal bij google opslaan? Wie kan er in kijken? Hoe goed is de beveiliging? Wordt de informatie gekoppeld aan bijvoorbeeld zoekgegevens van de IP-nummers waarmee de documenten zijn aangemaakt? En wat voor beeld levert dat op van de googlers in kwestie?
Kortom: genoeg vragen voor een licht ongemakkelijk gevoel bij google docs....

1 reacties:

Anoniem zei

Hoe google geld verdient? Wat dacht je van de zorgvuldig verzamelde IP adressen doorverkopen aan bedrijven zodat ze je gericht kunnen spammen? Daar gaat veel geld in om!

Of een robotje je documenten laten doorzoeken op trrefwoorden zodat ze weten wat jij interessant vind. En dan gericht advertenties tonen iedere keer dat je iets van google gebruikt, zodat de kans groter wordt dat je er op klikt.

Die drie cent per advertentie tikt al snel aan als je ziet dat alle google producten een subtiel maar desondanks toch aanwezig reclamebanner of blokje hebben op hun pagina. Ik ben net zo paranoide als jij, voor hetzelfde geld trekt Google de stekker er uit. Waarschijnlijk op het moment dat het niet meer genoeg geld oplevert.

Een reactie posten