ICQ, MSN, Gmail chat


Het is alweer een tijdje terug dat ik voor het eerst met het fenomeen chatten in aanraking kwam. ICQ was destijds zo'n beetje de enige optie, meen ik mij te herinneren. Stond het bloempje op groen, kon je tikken, kleurde het bloempje rood, dan was er geen contact. Of andersom, dat weet ik niet meer zeker.
Chatten, zeker op het werk, heb ik altijd beschouwd als een snelle en makkelijke manier om even met collega's te overleggen. En natuurlijk om af en toe iets te roepen wat de rest beter even niet kan horen. Hoor je op je werkplek om de dertig seconden besmuikt gelach van achter een beeldscherm, dan kun er bijna vergif op innemen dat iemand aan het MSN'en is over een onderwerp dat niet is bedoeld voor een breed publiek.
Vanwege de grote snelheid die bij chatten hoort, heb ik het medium nooit gebruikt voor extern. Alleen de kans op tikfouten is al te groot. Chatten is ook erg informeel. Ik heb me ooit laten uitleggen dat het helemaal geen punt is om halverwege een gesprekje ineens af te haken. Hoort bij de mores. En elkaar gedag zeggen is geloof ik ook niet nodig. En dan hebben we het nog niet eens over het gebruik van icoontjes...

0 reacties:

Een reactie posten