Library Thing


Tijdens mijn eerste reis naar Rusland -jaren geleden- las ik Moskou op Sterk Water van Venedikt Jerofejev. Een even klein als bizar werkje, gedrenkt in alcohol (vandaar de titel). Drank als opium voor het volk om te ontsnappen aan de barre Sovjet-realiteit die Rusland midden jaren zeventig geselde. Op Library Things blijkt dat ene Jerry Karp uit de VS net zo om het duistere werkje heeft gelachen als ik. Karp vind verder Jospeh Conrad goed net als Philip Roth.

Library Thing is wat dat betreft net als met van die muziekuitwisselingsprogramma's als Limewire en Edonkey. Je kunt gezellig bij elkaar shoppen en kijken wat iemand verder aan toffe cd'tjes heeft. Soms leidt dat tot verrassingen, andere keren tot een deceptie. Soms doe je een goede tip op. Library Thing is in die zin wel handig omdat ik nu snel kan achterhalen wat Jerofejev verder heeft gepubliceerd. 'k Ben nu toch wel nieuwsgierig. Dat toch wat obscure werkje lijkt me interessanter dan wat Karp nu verder aan het lezen is....

1 reacties:

Tim de Haan zei

Ontwaar ik daar nu de Tsjernobieb befaamd om zijn stralende collectie sociaal realisme of is dit een andere verzameling Russische realisten?

Een reactie posten